English version Kontakt Mapa strony
  • Strona główna
  • Dla kandydata
  • Dla studenta
  • Dla doktoranta
  • Dla pracownika
  • Seminaria
  • Dla szkół
Dla szkół
Aktualności Olimpijski Kurs Fizyki Wielkopolska Liga Fizyczna Olimpiada Fizyczna LXIX Klasy Akademickie Festiwal Nauki i Sztuki Noc Naukowców Nauki Przyrodnicze na Scenie Wykłady Otwarte Wykłady dla szkół e-Szkoła Newton też był uczniem Popularyzacja fizyki Popularyzacja astronomii Obserwatorium Poznańskie Galeria Fizyka jest wszędzie! Eksperymentarium
Szybkie linki
Strona Główna UAM Kontakt
 
Wydział Fizyki Dla szkół Dla szkół Wykłady Otwarte XIII edycja Wykładów Otwartych - Prof. Henryk Drozdowski

XIII edycja Wykładów Otwartych - Prof. Henryk Drozdowski

 

 

W ramach misji popularyzowania fizyki realizowanej na Wydziale Fizyki UAM

 

Na czwartym spotkaniu XIII edycji Wykładów Otwartych

 

zapraszamy na wykład

 

prof. UAM dr hab. Henryka Drozdowskiego

 

zatytułowany

 

Zjawisko dziury ozonowej

 

 

Od ponad miliarda lat warstwa ozonowa istniała w atmosferze. Ozonosfera zapewniała bezpieczne życie na naszej planecie. Umożliwiała kolonizację lądów oraz rozwój różnych form życia. Wszystko zmieniło się od czasu odkrycia "cudownego środka" - freonu, który mimo zakazu produkcji, nadal jest stosowany w wielu gałęziach przemysłu. W ostatnich latach wzrasta zawartość w atmosferze antropogenicznych związków chemicznych, zawierających chlor (freony) i brom (hadrony). Związki te po przedostaniu się do stratosfery ulegają rozpadowi pod wpływem promieniowania ultrafioletowego UV. W atmosferze powstaje chlor. Jeśli ta tendencja utrzyma się, to nastąpi spadek koncentracji ozonu w stratosferze, a temperatura przy powierzchni Ziemi może znacząco wzrosnąć.
Na wykładzie omówione zostanie występowanie ozonu w atmosferze, jego tworzenie się i przyczyny zaniku. Szczególnie interesujący jest mechanizm zjawiska dziury ozonowej i odpowiedź na pytanie, dlaczego zostało zaobserwowane najpierw na Antarktydzie? Zaskakujący okazał się związek, jaki zachodzi między formowaniem się polarnych chmur stratosferycznych a powstawaniem dziury ozonowej! Czy można zapobiec powiększaniu się dziury ozonowej? Czy można uratować naszą planetę?

 

Prof. UAM dr hab. inż. Henryk Drozdowski jest kierownikiem Zakładu Optyki na Wydziale Fizyki UAM. Zajmuje się rentgenowskimi badaniami materii miękkiej (ciecze molekularne, roztwory, ciała amorficzne, układy biologiczne), które dostarczają wielu ważnych informacji o strukturze ośrodków, oddziaływaniach międzymolekularnych i dynamice molekularnej. Opublikował ponad 40 prac naukowych i 30 prac popularnonaukowych z fizyki, w takich czasopismach, jak Wiedza i Życie, Delta, Fizyka w Szkole. Prowadzi liczne wykłady (Poznańskie Festiwale Nauki i Sztuki, Wykłady Otwarte na Wydziale Fizyki UAM, prelekcje w wielu szkołach Wielkopolski) popularyzujące naukę wśród młodzieży..

 

Internetowa transmisja wykładu z Auli Maximum Wydziału Fizyki rozpocznie się
 w środę 15 stycznia, o godzinie 10:45

Odbiór obrazu wideo w tym oknie wymaga zaktualizowanej w przeglądarce instalacji wtyczki
Windows Media Player


Alternatywnie, można otworzyć film bezpośrednio w  /kliknij

Wykład oraz  jego transmisję i postprodukcję DVD
realizuje zespół Pracowni Demonstracji i Popularyzacji Fizyki Wydziału Fizyki UAM

 
dr Jarzębski Prof. Drozdowski Prof. Turała
Prof. Makarewicz xxxxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx xxx
xxx xxx  

Płyty z zapisami Wykładów Otwartych dostępne są w księgarni Fundacji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Księgarnia mieści się na poziomie "0" budynku Wydziału Fizyki.

 

Drukuj stronę Zarządzanie stroną

Kalendarz wydarzeń
AIR AIR Wyklad 
Otwarty Wyklad 
Otwarty Festiwal Nauki Drzwi Otwarte Wyklad 
Otwarty
webcam

Wydział Fizyki UAM, ul. Uniwersytetu Poznańskiego 2, 61-614 Poznań, Biuro Obsługi Wydziału: tel. +48 61 829-5202, e-mail: fizyka@amu.edu.pl, Biuro Obsługi Studentów: tel. +48 61 829-5152, e-mail: dziekfiz@amu.edu.pl

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.