Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością słuchu
Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością słuchu
Tłumacz języka migowego
Studenci niesłyszący lub niedosłyszący posługujący się Polskim Językiem Migowym, mogą otrzymać wsparcie tłumacza języka migowego podczas zajęć dydaktycznych oraz załatwiania spraw administracyjnych związanych ze studiowaniem.
Jak uzyskać wsparcie tłumacza języka migowego?
- Zgłoś się do Biura Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami.
- Przynieś na spotkanie w Biurze dokumenty poświadczające Twój stan zdrowia.
(np. orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, a w razie jego braku zaświadczenie lekarskie) - Po uzyskaniu akceptacji Biura napisz Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
- wniosek do Dziekana Twojego wydziału o wyrażenie zgody na przyznanie tłumacza języka migowego
- Po otrzymaniu zgody dziekana w dziekanacie wydziału zostanie podpisana umowa z tłumaczem języka migowego
- Tłumacz języka migowego rozlicza się ze swojej pracy na podstawie Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
Wniosek do pobrania
Zajęcia logopedyczne
Studenci, którzy ze względu na swoją niepełnosprawność wykazują trudności w mówieniu, mogą skorzystać z indywidualnych konsultacji logopedycznych. Zajęcia te prowadzi mgr Agata Kwias specjalizująca się w terapii wad wymowy (seplenienia, rotacyzmu, jąkania) u osób dorosłych oraz w logopedii artystycznej. W celu skorzystania z usług logopedy prosimy o bezpośredni kontakt z Panią Agatą.
Kontakt
-
lic.Dominika Hoft
telefon: 61 829 12 10
e-mail: dominika.hoft@amu.edu.pl
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia
Racjonalne dostosowania procesu kształcenia (w skrócie RD) przysługują każdemu studentowi i doktorantowi UAM z niepełnosprawnością lub neuroróżnorodnością lub w złym stanie zdrowia, który otrzyma stosowną zgodę władz dziekańskich lub kierownika szkoły doktorskiej swojej jednostki. Osoby te w ramach racjonalnych dostosowań mogą wnioskować o adaptacje w zakresie uczestnictwa w zajęciach, w zakresie organizacji egzaminów i zaliczeń, czy w zakresie prowadzenia działalności naukowo-badawczej. Wsparcie, jakie można otrzymać w ramach RD, nie spowoduje obniżenia poziomu wymagań akademickich.
- Zmiana sposobu uczestnictwa w zajęciach (np. poprzez odrobienie nadliczbowych godzin absencji w wyniku spraw związanych z niepełnosprawnością)
- Możliwość korzystania w trakcie zajęć i/lub egzaminu z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, stenotypisty, lektora lub asystenta dydaktycznego
- Możliwość stosowania alternatywnej formy zapisu na użytek własny i/lub korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: dyktafonów, komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych oraz urządzeń tłumaczących w czasie rzeczywistym (konieczne jest poinformowanie prowadzącego przed rozpoczęciem zajęć), w trakcie nauczania zdalnego możliwość nagrania zajęć z użyciem systemu Microsoft Teams
- Możliwość udziału w lektoratach języka angielskiego w Multimedialnej Pracowni Nauki Języków Obcych
- Możliwość udziału w lektoratach dla studentów z dodatkowymi potrzebami edukacyjnymi
- Możliwość korzystania z zasobów Akademickiej Biblioteki Cyfrowej
- Inne (po uzgodnieniu z Psychologicznym konsultantem ds. trudności w procesie studiowania).
- Zmiany terminu zaliczenia/egzaminu
- Zmiany formy egzaminu/zaliczenia (z ustnej na pisemną lub odwrotnie)
- Wydłużenia czasu trwania egzaminu/zaliczenia (o 50% czasu podstawowego)
- Zmiany organizacji sesji egzaminacyjnej
- Możliwość przygotowania pisemnego konspektu odpowiedzi w czasie egzaminu ustnego
- Możliwość korzystania z krótkich przerw podczas egzaminu
- W przypadku egzaminów o obszernej treści możliwość rozłożenia ich na część
- Możliwość korzystania z dodatkowych urządzeń wspomagających, m.in.: komputerów, komputerów specjalistycznych, tabletów, oprogramowania udźwiękawiającego, urządzeń brajlowskich, klawiatur alternatywnych
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi sporządzonego w alfabecie Braille’a
- Możliwość wypełniania arkusza odpowiedzi w powiększonym druku
- Możliwość korzystania z pomocy osób wspomagających, np. tłumacza języka migowego, asystenta akademickiego
- Inne (po uzgodnieniu z Psychologicznym konsultantem ds. trudności w procesie studiowania)
- Umów się telefonicznie lub mailowo na spotkanie z Psychologicznym Konsultantem.
- Przed spotkaniem przygotuj orzeczenie i/lub dokumenty potwierdzające stan zdrowia.
- Na spotkaniu z psychologicznym konsultantem przygotujesz wniosek o racjonalne dostosowania.
- Wniosek złóż do prodziekana ds. studenckich i kształcenia swojego wydziału.
- Po otrzymaniu decyzji od dziekana powiadom swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach – masz na to 14 dni.
Powiadamianie wykładowców o przyznanych adaptacjach:
- Po otrzymaniu zgody na RD należy osobiście powiadomić swoich wykładowców o przyznanych adaptacjach w ciągu 14 dni.
- Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami może powiadomić prowadzących zajęcia wyłącznie na podstawie pisemnej prośby studenta/ doktoranta – w takim wypadku należy dostarczyć do Biura listę prowadzących zajęcia w danym semestrze oraz aktualizować ją na bieżąco.
- Wskazane jest także, aby wniosek o Racjonalne Dostosowania składać na początku semestru. Jednak, jeżeli w wyjątkowych sytuacjach pojawi się konieczność adaptacji procesu studiowania również w trakcie semestru to procedura ubiegania się o Racjonalne dostosowania oraz wzór wniosku są takie same na wszystkich wydziałach UAM. Wynika to z Plik otworzy się w nowej karcie lub zostanie pobrany na twoje urządzenie w zależności od ustawień przeglądarki.
Psychologiczny Konsultant ds. procesu studiowania
Osobą wydającą zgodę na Racjonalne dostosowania jest prodziekan ds. studenckich danego wydziału lub kierujący szkołą doktorską na podstawie rekomendacji przygotowanych przez Psychologicznego konsultanta ds. procesu studiowania.
Kontakt
-
dr Dorota Dolata
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
Dyżury:
Wtorek 13:00- 14:00
Środa 14:00- 15:00
telefon: 61 829 11 51
e-mail: d.dolata@amu.edu.pl
mgr Szymon Hejmanowski
Rezerwuj termin Strona otwiera się w nowej karcie
Dyżury:
Poniedziałek 14:00- 15:00
Czwartek 14:00- 15:00
telefon: 532 563 651
e-mail: szymon.hejmanowski@amu.edu.pl
dr Julita Wojciechowska
e-mail: julita.wojciechowska@amu.edu.pl
dr Joanna Matejczuk
e-mail: joanna.matejczuk@amu.edu.pl
dr Robert Poklek
Dyżury:
(WPA w Kaliszu)
e-mail: robert.poklek@amu.edu.pl
Dokumenty do pobrania