Data publikacji w serwisie:

"Hałas drogowy, szynowy i lotniczy – podstawy teoretyczne"

Kolejna wydawnicza nowość napisana przez prof. dr. hab. Rufina Makarewicza to książka pt.: „Hałas drogowy,
szynowy i lotniczy – podstawy teoretyczne”.

Dźwięk to wrażenie powodowane falami akustycznymi. Podręcznik dotyczy superpozycji fal kulistych, gdyż w większości przypadków odległość „źródło- człowiek” przekracza „wymiary źródła”. Z definicji, hałas jest dźwiękiem niepożądanym, gdyż zakłóca pracę lub wypoczynek. Zauważył to już Arystoteles. Od ok. 120 lat, milionom ludzi przeszkadzają pojazdy drogowe i pojazdy szynowe, a od 70 lat samoloty. Kilkanaście lat temu pojawiły się turbiny wiatrowe, a za 5-10 lat będziemy narzekali na hałas dronów. Miarami zakłóceń dźwiękowych są wskaźniki hałasu. Fundamentem ich definicji jest psychofizyczne prawo Webera – Fechnera. Wskaźniki te są algorytmami stosowanymi do zmiennych w czasie amplitud fal o częstotliwościach słyszalnych, 20Hz< f<20.000Hz. Zmienność w czasie amplitud powodowana jest ruchem źródeł oraz zmiennością w czasie i przestrzeni: temperatury, prędkości wiatru oraz liczby źródeł hałasu. Temperatura i wilgotność powietrza decydują o absorbcji energii w atmosferze. Z kolei zmienność przestrzenna temperatury i wiatru decyduje o strefach ciszy, związanych z refrakcją fal. Jak pisze autor: w tekście jest dużo wzorów, ale „do matematyki trzeba się przyzwyczaić” (J. von Neumann).

Książkę można zakupić na stronie Wydawnictwa Naukowego UAM.

Zapraszamy do lektury!


Photo source