Regulamin tutoringu
Regulamin tutoringu akademickiego „PRĄD” na Wydziale Fizyki i Astronomii UAM
Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin określa zasady organizacji i realizacji zajęć w ramach tutoringu akademickiego na Wydziale Fizyki i Astronomii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (dalej „WFiA”).
- Tutoring akademicki jest formą edukacji indywidualnej, polegającą na regularnych spotkaniach (zwanych dalej „tutorialami”) nauczyciela akademickiego (zwanego dalej „tutorem”) ze studentem/tką, mających na celu rozwój potencjału naukowego, zawodowego i osobistego studenta/tki na podstawie wspólnie określonych celów.
- Celem tutoringu akademickiego jest wspieranie rozwoju naukowego, zawodowego i/lub osobistego studentów.
Zasady organizacyjne
- Rekrutacja studentów do programu prowadzona jest na zasadach określonych w Załączniku nr 1 stanowiącym „Zasady rekrutacji do programu tutorskiego PRĄD.”
- Zajęcia w ramach tutoringu prowadzone są przez pracowników WFiA, posiadających ważny certyfikat tutora.
- Zajęcia odbywają się w formie indywidualnych spotkań, których tematyka dostosowana jest do zainteresowań studenta/tki oraz tutora.
- Tutoring akademicki może być realizowany w języku polskim lub w języku obcym na mocy porozumienia tutora i studenta/tki.
- Zajęcia realizowane są w wymiarze 8 godzin dydaktycznych (45 minut każda) w przypadku jednego studenta w ramach cyklu tutorskiego, przy czym czas trwania poszczególnych spotkań oraz ich częstotliwość ustalane są indywidualnie w porozumieniu tutora ze studentem/tką (w kontrakcie tutorskim).
- Tutor może prowadzić maksymalnie dwa cykle tutorskie w trakcie jednego roku akademickiego.
- W przypadku trudności w realizacji tutoringu (np. problemów organizacyjnych, komunikacyjnych) student/ka lub tutor mają prawo zgłosić sytuację do wydziałowego Koordynatora ds. tutoringu w celu uzyskania wsparcia.
- W przypadku zdarzeń losowych (np. choroby, nieprzewidzianych okoliczności) cykl tutoringu może zostać zawieszony lub przerwany na podstawie decyzji wydziałowego Koordynatora ds. tutoringu w porozumieniu z uczestnikami.
- Wydziałowy koordynator ds. tutoringu przeprowadza okresową kontrolę realizacji tutoringu, w tym weryfikację dokumentacji, opinii uczestników na podstawie ankiet ewaluacyjnych (Załącznik nr 2 – „Zasady ewaluacji”).
Przebieg tutoringu
- Tematyka i zakres tutoringu są ustalane między tutorem a studentem/tką podczas pierwszego spotkania.
- Najpóźniej podczas drugiego spotkania tutor i student/ka zawierają kontrakt tutorski, określający zasady współpracy. Szczegóły kontraktu ustalane są w porozumieniu obu stron (tutora i studenta/tki).
- Zaliczenie tutoringu następuje po wypełnieniu warunków ustalonych w kontrakcie tutorskim oraz uzyskaniu pozytywnej opinii tutora.
- Student/tka ma prawo do odwołania się od decyzji o niezaliczeniu tutoringu do wydziałowego Koordynatora ds. tutoringu w terminie 7 dni od otrzymania decyzji.
- Informacja o zrealizowanym tutoringu, na wniosek studenta/tki, może zostać wpisana do suplementu do dyplomu ukończenia studiów.
Zasady dotyczące praw i obowiązków stron
- Uczestnicy programu zobowiązani są do przestrzegania zasad etyki akademickiej i wzajemnego szacunku.
- Student/ka zobowiązany/a jest do aktywnego udziału w tutorialach, przygotowywania się do zajęć oraz przestrzegania zasad współpracy określonych w regulaminie i kontrakcie tutorskim.
- Tutor zobowiązany jest do zapewnienia merytorycznego wsparcia, dostosowanego do potrzeb i poziomu studenta/tki oraz swoich możliwości, a także do regularnego prowadzenia tutoriali – zgodnie z ustaleniami kontraktu tutorskiego.
- W trakcie trwania tutoringu zarówno tutor, jak i student/ka mają prawo złożyć wniosek do wydziałowego Koordynatora ds. tutoringu o zakończenie współpracy, podając przyczyny decyzji. Zakończenie współpracy wymaga konsultacji z wydziałowym Koordynatorem ds. tutoringu.
- Dane osobowe studentów i tutorów przetwarzane są zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych (zgodnie z Załącznikami nr 5 i nr 6), wyłącznie w celu realizacji programu tutoringu, przez okres niezbędny do realizacji celów programu oraz raportowania.
- Informacje o programie tutoringu oraz jego wynikach mogą być wykorzystywane do promocji działalności Wydziału Fizyki i Astronomii UAM.
- Tutorzy w sprawach dotyczących realizacji tutoringu kontaktują się z wydziałowym Koordynatorem ds. tutoringu.
- Po zakończeniu tutoringu, zarówno tutor, jak i student/ka są zobowiązani do wypełnienia ankiet ewaluacyjnych (Załączniki nr 3 i nr 4), których celem jest ocena jakości programu oraz identyfikacja obszarów wymagających usprawnień.
Postanowienia końcowe
- Wykreślenie tutora z listy tutorów odbywa się na jego wniosek lub na podstawie decyzji wydziałowego Koordynatora ds. tutoringu po konsultacji z Prodziekanem ds. studenckich i kształcenia WFiA.
- Wszelkie kwestie nieuregulowane niniejszym regulaminem rozstrzyga wydziałowy Koordynator ds. tutoringu po konsultacji z Prodziekanem ds. studenckich i kształcenia WFiA.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem jego opublikowania i obowiązuje wszystkich uczestników programu tutorskiego „PRĄD” na WFiA.
Załączniki do pobrania
Załącznik nr 1 - Zasady rekrutacji do programu tutorskiego „PRĄD”
Załącznik nr 2 - Zasady ewaluacji
Załącznik nr 3 - Ankieta ewaluacyjna dla studenta/tki
Załącznik nr 4 - Ankieta ewaluacyjna dla tutora
Załącznik nr 5 - Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
Załącznik nr 6 - Klauzula informacyjna RODO
Regulamin tutoringu akademickiego „PRĄD” na Wydziale Fizyki i Astronomii UAM